Egy amatőr futónak szüksége van-e pulzuskontrollra? - beszelgetesekistennel.hu

Magas vérnyomás és maraton

Az első maratonodra edzel? Nem is hinnéd, milyen jót teszel a testeddel!

A szívgyógyász orvos magas vérnyomás és maraton Már Móricz Zsigmond megírta: "Gyalogolni jó! Mi amatőr futók pedig tudjuk: Futni jó!

  1. Amikor a maratonfutás sem véd
  2. A szívgyógyász orvos gondolatai - beszelgetesekistennel.hu
  3. Csicsagov magas vérnyomás-kezelése
  4. 4 évvel fiatalít meg a futás - HáziPatika

Mindannyian érezzük a futás testi-lelki jó hatását. Hogy ne csak érezzük, sejtsük az előnyöket, hanem orvosi - élettani szempontból is tisztában legyünk ezekkel, tekintsük át az állóképességi sportok futás, úszás, kerékpár, gyaloglás-túrázás, stb.

Amikor a maratonfutás sem véd

Hosszantartó, ismételt fizikai terhelés a cardiovascularis szív-ér rendszerben strukturális és funkcionális változásokat hoz létre. A változások mértéke az edzés típusától és mennyiségétől függ; más a hosszútávú állóképességi és más az erőedzés során.

magas vérnyomás és maraton

A dinamikus terhelés ill. Ultrahangos vizsgálatokkal bizonyították, hogy a szív méretei elsősorban a végdiasztólés volumen az a maximális vérmennyiség, amit a szív elernyedt állapotban befogadni képes megnő és nagyobb az állóképességi sportolóknál, mint a nem állóképességieknél a hosszútávfutás szemben magas vérnyomás és maraton súlyemeléssel.

magas vérnyomás és maraton

Így a szív egy összehúzódás során nagyobb mennyiségű vért képes kilökni. Mivel nyugalmi helyzetben a perctérfogat, azaz egy perc alatt kilökött összes vérmennyiség az edzett és edzetlen személyeknél nem különbözik lényegesen, ezt a mennyiséget az edzett szív kevesebb összehúzódással tudja kilökni, így jön létre a sportolóknál jól ismert nyugalmi bradikardia. Máskor, szívbetegség esetén, egy es pulzus súlyos állapotot jelenthet!

Maratoni futás: jó-e a szívnek?

Terhelés során az elérhető pulzusszám az edzett és edzetlen személyeknél elméletileg nem különbözik, de az egy ütéssel kilökött vérmennyiség az edzett szív esetén akár kétszeres is lehet, így a perctérfogat az edzett sportolóknál akár kétszerese is lehet az edzetlenekhez viszonyítva.

Nem csak a szív üregi átmérői nőnek meg, hanem a bal kamra izomtömege is. A bal kamra felel a szisztémás keringésért. Ez a növekedés mérsékelt, soha nem ér el olyan fokot, mint egyes súlyos szívbetegségnél egyes cardiomyopathiák, aorta billentyű szűkület, súlyos magasvérnyomás.

magas vérnyomás és maraton

Az EKG vizsgálat, ami alapvizsgálat minden belgyógyász, kardiológus, és sportorvos számára, mutathatja a szív méretének és falvastagságának a növekedését, a röntgen vizsgálat igazolhat nagyobb szívet, de ennek kóros, vagy egészséges, adaptációs voltát csak az ultrahang vizsgálat - echocardiographia - igazolhatja. Az állóképességi edzés során a vázizmokban nő a kapilláris sűrűség, ez növeli a vázizom maximális keringési kapacitását, és egyenletessé teszi a vázizom keringését.

  • Az első maratonodra edzel? Nem is hinnéd, milyen jót teszel a testeddel!
  • Egy amatőr futónak szüksége van-e pulzuskontrollra? - beszelgetesekistennel.hu
  • A hipertónia kezelésének célja
  • Maratont futna 35 felett?Vigyázzon a szívére!
  • A só: barátja vagy ellensége a futóknak? | Futásról Nőknek
  • Twitter Pinterest Ha néha el is bizonytalanodsz felkészülés közben, hamar lépj túl rajta: az első maratonra való felkészülésnek ugyanis van egy olyan pozitív hatása is a testedre, amiről eddig nem is tudtál!

Ilyenkor a vér több időt tölt a kapillárisokban, így a szövetek ugyanannyi vérmennyiségből több oxigént tudnak felvenni. Tehát az állóképességi sportokhoz - mint a futás, kerékpározás, úszás - adaptálódott szív erősebben, gazdaságosabban működik, az izmok vérellátása is jobb, és az adott vérmennyiséget gazdaságosabban tudjuk kihasználni.

A só: barátja vagy ellensége a futóknak?

Mit jelent ez a hétköznapokban? A hetente legalább alkalommal perces könnyű-közepes intenzitású, egyenletes, ún. Persze az is jó, ha csak kevesebbre van időnk, de nem tilos többet edzeni!

4 lépés a Magas vérnyomás csökkentéséhez

A rendszeresen edzést végzők között igazán elhízott embert csak elvétve találni. A koleszterin és triglicerid szintjük a kiindulási értékhez képest csökken. A vérnyomást Hgmm-rel lejjebb lehet vinni az edzésekkel. Természetesen senki nem lehet védett száz százalékosan a szív-érrendszeri betegségekkel szemben, sportolók tragikus hirtelen haláleseteide egy sportolói szív általában ugyanazt az ártalmat lényegesen kisebb sérüléssel képes elviselni, mint egy edzetlen.

Egy amatőr futónak szüksége van-e pulzuskontrollra?

Például ugyanolyan szívinfarktus sokkal kisebb károsodást okoz edzett embernél mint egy edzetlen szíven. Ez adott esetben akár az életünket is jelentheti! Írta: Dr. Csányi Zsolt kardiológus, maratoni futó.